هلدینگ لامی زاده

در پر بازدیدترین سایت استان خوزستان شغلت رو تبلیغ کن ...!

آمار بازدید سایت
طراحی سایت بستن

علائم سکته قلبی خفیف‌ را بشناسید

علائم و نشانه های سکته قلبی خفیف یا خاموش

علائم سکته قلبی خفیف‌ را بشناسید

مقدمه‌ای بر علائم سکته قلبی خفیف‌

شاید به نظر اکثر ما، سکته قلبی خفیف اتفاق مهمی نباشد. اما سکته قلبی، هر چه قدر هم که  ضعیف رخ دهد باز هم نیاز به درمان‌های فوری و مراقبت‌های پزشکی دارد. قلب عضو بسیار مهمی است که باید تمام عملکردهای غیرطبیعی آن را جدی گرفت تا منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر نشود. با کار شما همراه باشید تا تمام علائم سکته قلبی خفیف را بشناسید و اگر این نشانه‌ها را در خود مشاهده کردید، در اسرع وقت به پزشکان با تجربه‌ای که به شما معرفی خواهیم کرد مراجعه کنید.

علائم و نشانه های سکته قلبی خفیف یا خاموش

سکته قلبی خفیف‌ چیست؟

سکته قلبی در صورت انسداد موقت در رگ‌های کرونر رخ می‌دهد. به دنبال انسداد عروق، جریان خون در بخشی از قلب به طور موقت قطع شده و می‌تواند باعث ایجاد آسیب به عضلات قلب شود.

علائمی که در هنگام حمله قلبی خفیف احساس می‌شوند، بسیار کوتاه مدت و خفیف هستند. در واقع، فاقد شدت معمول علائم حمله قلبی عادی‌اند. نبود شدت در علائم و این مساله که فرد ممکن است در حین و بعد از حمله قلبی احساس خاصی نداشته‌باشد، ممکن است باعث شود او توجه کافی را به وضعیت خود به خرج ندهد.

یک حمله قلبی خفیف که به اصطلاح به آن حمله قلبی خاموش نیز می‌گویند؛  یا علائمی ندارد و یا  حداقل علائمی دارد که فرد آن‌ها را تشخیص نمی‌دهد.

حمله قلبی همیشه دارای علائم واضح درد در قفسه سینه، تنگی نفس و تعریق سرد  نیست. حمله قلبی می‌تواند بدون اینکه حتی شخص از آن مطلع شود، رخ دهد. بیمارانی که دارای خستگی و مشکلات مربوط به بیماری قلبی هستند، معمولا از طریق MRI  یا نوار قلب متوجه می‌شوند که فرد هفته‌ها یا حتی ماه‌ها قبل  دچار حمله قلبی خفیف شده‌است، بدون اینکه اصلا متوجه شود.

علائم سکته قلبی خفیف‌ چیست؟

پیش از این درباره گرفتگی عروق قلب در یک مقاله جداگانه صحبت کردیم. پیشنهاد می کنیم که آنرا بخوانید تا با دلایل و علائم اولیه گرفتگی عروق آشنا شوید.

اما اگر بخواهیم علائم سکته قلبی خفیف یا خاموش را برشمریم، موارد زیر را می توان نام برد :
۱- درد قفسه سینه یا احساس فشار در قسمت مرکزی قفسه سینه. بیمار ممکن است احساس کند شخصی وسط قفسه سینه اش را فشار می‌دهد، فشار ممکن است قوی یا ضعیف باشد. این احساس ناخوشایند ممکن است چند دقیقه طول بکشد و به صورت رفت و برگشت احساس شود.
۲- ممکن است درد در گلو نیز احساس شود. علائم در گلو ممکن است با سوء هاضمه یا بیماری ریفلاکس معده  (GERD)اشتباه گرفته‌شوند.
۳- بیمار، احساس خستگی مفرط و بی حالی شدید می‌کند.
۴- بیمار، قبل یا هنگام تجربه درد در قفسه سینه، احساس تنگی نفس می‌کند.
۵- احساس درد و ناراحتی را در قسمت فوقانی کمر، فک، گردن، اندام فوقانی و معده تجربه می‌کند.
۶- احساس سرگیجه، ضعف و حالت تهوع می‌کند.
۷- معمولا بیمار، شروع به عرق ریختن سرد می‌کند.
۸- معمولا درد پشت استخوان سینه یا جناغ حس می‌شود.

علائم سکته قلبی خفیف‌ در زنان و مردان متفاوت است

مانند مردان، شایع‌ترین علامت حمله قلبی در زنان درد قفسه سینه(آنژین) و احساس ناراحتی است. اما برخی از علائم مانند تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، درد پشت یا فک، در زنان تا حدودی بیشتر از مردان است. زنان می‌توانند علائمی داشته‌باشند که هیچ ارتباطی با درد قفسه سینه ندارد، به همین دلیل ممکن است این علائم را جدی نگیرند. اگر یک خانم هستید، در صورت داشتن علائم زیر، حتما به پزشک قلب مراجعه کنید:

خستگی مفرط

پس از کارهای روزمره خود، ناگهان و به شدت خسته می‌شوید.

کارهای سنگینی انجام نمی‌دهید، اما احساس خستگی و فشار در سینه خود می‌کنید.

کارهای ساده مانند راه رفتن، مرتب کردن خانه و …شما را خسته می‌کند.

با اینکه احساس خستگی شدیدی دارید، اما نمی‌توانید راحت و عمیق بخوابید.

عرق کردن یا تنگی نفس:

افزایش سن در زنان، ورزش نکردن و افزایش تدریجی وزن باعث بروز مشکلاتی مانند تنگی نفس می‌شود. گُرگرفتگی شکایت رایج بسیاری از زنان در دوران یائسگی است. اما علائم زیر، می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل قلبی باشند:

تعریق ناگهانی یا تنگی نفس بدون اعمال فشار به قفسه سینه.

نفس نفس زدن که بعد از ورزش  بدتر می‌شود.

تنگی نفس که هنگام خوابیدن بدتر می‌شود و هنگام جمع شدن بدن بهبود می‌یابد.

عرق از روی استرس (احساس سرما و سوز) درصورتی که  استرس واقعا وجود نداشته‌باشد.

تعریق یا تنگی نفس همراه با علائم دیگری مانند درد قفسه سینه یا خستگی مفرط.

درد گردن، فک و پشت

سیستم‌های بدن ما بسیار پیچیده و کاربردی هستند. آنها در هنگام بروز مشکل و بیماری، در ارسال سیگنال‌های هشدار مهارت دارند. وقتی مشکلی در قلب وجود داشته‌باشد،  باعث تحریک اعصاب در آن ناحیه شده؛ ولی  گاهی اوقات در جای دیگری احساس درد می‌کنید. درد در فک، کمر یا بازوها ممکن است نشانه یک بیماری قلبی باشد. به خصوص اگر تشخیص دقیق منشا درد،  سخت باشد (به عنوان مثال عضله یا مفصل خاصی درد ندارد).

همچنین اگر احساس ناراحتی، هنگام انجام فعالیت و ورزش  بدتر شد و سپس با پایان ورزش متوقف گشت، باید این درد  را جدی بگیرید. در اینجا علائم دیگری را ذکر کرده‌ایم که باید مراقب آن‌ها باشید:

  • زنان به ویژه ممکن است از ناحیه بازو درد داشته‌باشند اما نه فقط بازوی چپ مانند بسیاری از مردان.
  • درد در قسمت تحتانی یا فوقانی پشت که اغلب از قفسه سینه شروع می‌شود و به این نواحی گسترش می‌یابد.
  • درد بعضی اوقات ناگهانی است؛ به دلیل فعالیت‌های جسمی نیست و می‌تواند هنگام شب شما را ناگهان از خواب بیدار کند.
  • ممکن است دردی را احساس کنید که در قسمت چپ و پایین فک احساس می‌شود.

اگر علائم سکته قلبی خفیف‌ را داشتیم، چه کنیم‌؟

اگر علائم حمله قلبی خفیف را مشاهده کردید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. در حالی که منتظر آمبولانس هستید، ممکن است جویدن و سپس بلعیدن یک قرص آسپرین (در حالت ایده آل ۳۰۰ میلی گرم) کمک کننده باشد. البته به شرطی که به آسپرین حساسیت نداشته‌باشید. آسپرین به رقیق شدن خون کمک می‌کند و جریان خون در قلب را بهبود می‌بخشد.

هنگامی که به بیمارستان می‌رسید، تاکید کنید که احساس می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید، نه یک حمله اضطرابی. سعی کنید شخص دیگری را همراه خود ببرید تا مواظب شما باشد. اگر بعد‌ها متوجه شدید که سکته قلبی خفیف برای شما رخ داده‌است، به یک متخصص قلب با تجربه مراجعه کنید.

پزشک قلب چه کمکی به ما می‌کند؟

پزشک  به علائم شما گوش داده و نبض و فشار خون را بررسی می‌کند. او ممکن است دستور آزمایش خون بدهد که نشان می‌دهد که قلب شما آسیب دیده‌است یا خیر. همچنین ممکن است از الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب برای تشخیص طبیعی بودن فعالیت الکتریکی قلب شما استفاده کند. یا از اکوکاردیوگرام برای مشاهده تصاویر قلب استفاده کند تا ببیند آیا آسیب دیده یا سالم است.
همه مراحل در شناسایی مشکلات و شروع اقدامات لازم برای جلوگیری از یک سکته قلبی دیگر مهم است.

لیست پزشکان متخصص قلب اهواز در سایت «کار شما»

اگر ساکن اهواز هستید و علائم سکته قلبی خفیف را در خود مشاهده می‌کنید، حتما با پزشکان مجربی که به شما معرفی می‌کنیم تماس بگیرید و به آن‌ها مراجعه کنید. لیست پزشکان  به همراه آدرس مطب، شماره تلفن، نحوه و روزهای نوبت دهی، نظرات سایر بیماران در مورد پزشک و سایر اطلاعات تکمیلی در وبسایت ما موجود است. ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین های متخصص قلب اهواز را پیدا کنید و سلامت مهم‌ترین عضو بدنتان را تضمین کنید.