کلینیک دندانپزشکی دکتر یادی اهواز

در پر بازدیدترین سایت استان خوزستان شغلت رو تبلیغ کن ...!

آمار بازدید سایت
طراحی سایت بستن

اداره کل محیط زیست استان خوزستان واقع در گلستان برای بررسی پیشینه سازمان ابتدا show more

لطفا در هنگام تماس بگویید،
آگهی را در سایت کار شما دیده اید.

تلفن: 06133737769 / 06133737770

منطقه: گلستان

آدرس: اهواز، بلوار گلستان نرسیده به پنج طبقه سازمان آب و برق انتهای خیابان آذین

معرفی اداره کل محیط زیست استان خوزستان

اداره کل محیط زیست استان خوزستان واقع در گلستان

برای بررسی پیشینه سازمان ابتدا تاریخچه شکل گیری آن را بررسی و سپس سير تحول قوانين، مقررات و تشکيلات آن را در پی می آوريم.

پس از اختراع تفنگ و عمومیت یافتن استفاده از آن در جهان، کشتار جمعی و بی‌رحمانه حیوانات آغاز و خطر انهدام و برافتادن نسل بسیاری از آنها بروز کرد. این سير تحول در ايران با وجودی که تفنگ از اوايل حکومت صفويه وارد کشور شد و به تدريج مورد استفاده شکارچيان قرار گرفت، به کندی انجام مي‌شد. ليکن در كشور ما نيز مانند بسياری از كشورهای ديگر، تخريب محيط طبيعي طی نسل گذشته به نحوی نمايان تسريع يافت و در نتيجه جانوران و ساير منابع، مورد بهره‌برداری بی رويه قرار گرفتند. سرانجام در سال ۱۳۳۵ « كانون شكار ايران » به عنوان دستگاهی مستقل برای حفظ نسل شكار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن تشكيل گرديد.

در سال ۱۳۴۶ سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، با تصویب قانون شکار و صید مصوب ۱۶/۳/۱۳۴۶ جایگزین کانون شکار ایران شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صيد، مرکب از وزيران کشاورزی، کشور، دارايی، جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحيت قرار داشت. ولي از جهت تشكيلات دولتي به موجب ماده ۳۱ قانون مذكور وزارت كشاورزی مسؤوليت پاسخگويی اقدامات سازمان در هيأت دولت را عهده‌دار بود. در تاريخ ۱۳۴۶ با تصويب قانون تشكيل وزارت منابع طبيعی، اختيارات وزير كشاورزی مندرج در قانون شكار و صيد به وزير منابع طبيعی محول گرديد.

 قانون شکار و صید مشتمل بر ۳۱ ماده بود و براساس ماده ۶ آن وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حيات وحش کشور، تکثير و پرورش حيوانات وحشی و حفاظت از زيستگاه آنها و تعيين مناطقی به عنوان پارک وحش و بالاخره موزه‌های جانورشناسی را نيز در بر گرفت.

در سال ۱۳۵۰ بر اساس ماده ۴ قانون تجدید تشکیلات و تعیین وظایف سازمان‌های وزارت کشاورزی و منابع طبیعي و انحلال وزارت منابع طبيعی، نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صيد به « سازمان حفاظت محيط زيست » و نام شورايعالی شکاربانی و نظارت بر صيد به «شورايعالی حفاظت محيط زيست» تبديل شد و امور زيست محيطی از جمله پيشگيری و اقدام‌های زيانبار براي تعادل و تناسب محيط زيست نيز به اختيارات قبلی آن افزوده شد.

در تاریخ ۲۸/۳/۱۳۵۳ به دنبال برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محيط زيست در ۲۱ ماده، اين سازمان از اختيارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکيلاتی نيز تا اندازه‌ای از ابعاد و کيفيت سازگار با ضرورت های برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار گرديد. بر اساس اين قانون سازمان، وابسته به نخست‌وزيری و زير نظر « شورايعالی حفاظت محيط زيست » عمل میکرد که متشکل از ۹ وزير و ۵ نفر از اشخاص با صلاحيت بود. مفاد اين قانون هنوز معتبر و لازم الاجرا است.

مهمترین تحول در زمینه تقویت مقررات و تضمین اقدامات زیست محیطی پس از انقلاب اسلامی، تصويب اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران می باشد. در حقيقت با اختصاص يک اصل از اصول قانون اساسی به امر حفاظت محيط زيست بر ضرورت و اعتبار اجرای مقررات مربوط به محيط زيست تأکيد شده است. شورای انقلاب اسلامی ايران در تاريخ ۲۱/۹/۱۳۵۸ لايحه اصلاح ماده ۳۱ الحاقی به قانون شکار و صيد را تصويب نمود که به موجب آن، مستخدمين سازمان از لحاظ کليه امور استخدامی، مشمول قانون استخدام کشوری شدند.

پس از حذف پست نخست وزیری در بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ و بر اساس اصلاحیه قانون حفاظت و بهسازی محيط زيست در سال ۱۳۷۱ و تغيير ترکيب اعضای شورايعالی محيط زيست، رياست شورايعالی بر‌عهده رئيس محترم جمهور قرار گرفته است و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز عنوان معاون رئيس جمهور را عهده‌دار مي‌باشد.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان نیز همچون دیگر واحدهای تابعه سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سایر مراکز استانی، تابع تحولات ياد شده قرار داشته است و از سال ۱۳۵۰ تاکنون با همين عنوان در تحقق رسالتهای فرانسلی و فرابخشی و انجام وظايف قانونی خود مفتخر به خدمتگزاری به مردم شريف استان خوزستان بوده است.


تصاویر اداره کل محیط زیست استان خوزستان

هنوز تصویری ثبت نشده است


نظرات اداره کل محیط زیست استان خوزستان

توجه: درصورتیکه قبلا به این مجموعه امتیاز داده باشید، امتیاز جدید جایگزین قبلی می شود. نظرات حاوی کلمات توهین آمیز تایید و منتشر نمی شوند.



0
0٫0 rating
0 از 5 ستاره (بر اساس 0 دیدگاه)
5 ستاره0%
4 ستاره0%
3 ستاره0%
2 ستاره0%
1 ستاره0%


?>